2015-07-12

Akut eller inte akut?

I förrra veckan blev jag allmänt dålig (note to self: kolla bäst-före-datum på saker du stoppar i dig), så jag ringde min vårdcentral och fick en tid i tisdags; i mitt bakhuvud är det nämligen inpräntat att man ALDRIG åker till akuten om man inte är döende....

I tisdags hade det akuta illamåendet ersatts av något som jag med googles hjälp diagnosticerade som en enkelsidig lunginflammation. Åkte därför in till min husläkare, som lyssnade lite med stetoskop och tog en snabbsänka som var lite hög.

Han tyckte därefter att han ville ha en röntgen på lungan ifråga, så jag pallrade mig ut till bilen, körde in till akutröntgen, fick lungan röntgad och åkte sedan tillbaka till husläkaren.

Han läste i remissvaret att röntgenläkaren tyckte att det såg ut som en typisk lunginflammation, vilket min husläkare i princip höll med om, men han tyckte ändå att medicin-akuten skulle titta på det!

Sagt och gjort, jag pallrade mig ut till bilen och åkte in till akuten, betalade 170 kronor till och fick träffa den ansvarige medicinaren som slängde ett getöga på röntgen-remissvaret och konstaterade att jag hade en lunginflammation och skrev ut recept på Kåvepenin.

Två frågor inställer sig dock:

- När slutade husläkare att våga ta beslut om en så pass okomplicerad sak som lunginflammation?
- Hade det inte varit bättre om jag åkt direkt till Akuten?

Nu träffade jag min husläkare två gånger, en röntgenläkare (som jag inte träffade men som ändå fick jobba) och medicinaren på akuten en gång. Om jag åkt in akut hade jag träffat medicinaren två gånger (före resp efter lungröntgen), men vi hade skippat två besök hos husläkaren?!

5 kommentarer:

Monet sa...

Tror du inte att det faktum att du haft cancer gör att man är lite extra noga med hur man bedömer dina symptom och också röntgenbilderna? Tycker det verkar som om du har en noggrann husläkare. Samtidigt förstår jag inte hur ett kraftigt illamående kan resultera i en lunginflammation?😊😊

Rexxie sa...

Jo, du har säkert rätt i det!

Det ena resulterade nog inte i det andra, utan de råkade inträffa samtidigt.

Däremot resulterade illamåendet i att jag bokade läkartid, "lunginflammationsont" brukar jag ha någon gång per år, men det brukar gå över så det skulle jag nog normalt inte ha beställt en läkartid för...

Trevligt att se dig här för den delen! Vill passa på att be om ursäkt för mina onödigt hätska kommentarer hos dig och på facebook; det var tämligen opåkallat och onödigt!

Monet sa...

Hoppas du känner dig bättre. Och tack för ursäkten, det var verkligen överraskande! Jag är inte en långsint person alls och känner mig inte illa behandlad av dig men det var väldigt rart av dig stt skriva som du gjorde! Vi är ju alla olika och uttrycker oss på olika sätt som ju ofta också missuppfattas när man skriver kch inte har personlig kontakt. Jag är ganska rak i min framtoning och det kan säkert reta många men jag skriver aldrig någonsin med avsikt att såra eller göra illa. Varför skulle man det? Det händer att jag får gliringar eller ibland obehagliga tonfall på nätet men jag brukar då säga ifrån och sen släppa kontakten med personen ifråga. Du tillhör inte dem! Och tack själv igen för tipset om annan väg att gå för att kunna läsa Guys texter.

Elisabet. sa...

Det är så sällan att någon uppdaterar numera, så det här hade jag missat totalt! Hoppas att du känner dig bättre, för att inte säga "bra" :)

Rexxie sa...

Jag mår så bra så!