2012-12-06

2012-12-06

Howdie, darling chipmunks!

En fråga till er som kanske vet mer än jag: har det blivit omodernt med antibakteriell sårtvätt, t.ex med klorhexidinsprit??

I min lilla värld som kan vara väldigt begränsad ibland så tvättar man variga sår för att helt enkelt få bort så många bakterier som möjligt på mekanisk väg.

Så här ser det ut hittills:

Tis morgon: akutläkaren klämde, sköljde och satte på nytt förband. Ok, även om jag kanske hade föredragit något annat än saltvatten som tvättvätska.

Tis kväll: förbandet helt genomvarigt, men när jag frågade sköterskan så sade hon att de inte byter förband på kvällar och att det är bättre att vänta till morgonen efter.

Ons morgon: en av de bättre sköterskorna kom för att byta förband. Med sig hade hon "patientvårdsbricka 1A" med en plastpincett, 4 st små bomullstussar i storleksklassen som min lillfingernagel ungefär, samt en yttepytteliten flaska med saltvatten, detta för att tvätta ett sår som är ungefär 35x5 cm...

Ons kväll: en annan sköterska kommer för att byta förband. Hon har i alla fall med sig lagom stora svampliknande kompresser att"gnugga" runt med, men.... samma gamla vanliga saltvatten!

Vad  är det för vits egentligen att t.ex sprita händerna, lysknappar osv om vi ändå inte avänder något antibakteriellt direkt på såren??

Näe, ge hit en äkta distriktssköterska från 50-talet så skulle jag inte behöva sitta här och ha tråkigt....

PS: det kan ju vara så att jag har missuppfattat saltvattnet, men det är i alla fall det sköterskorna säger, och vid de tillfällen som dag sett flaskan så har det varit nacl-lösning!

6 kommentarer:

ab sa...

Du borde kanske be en kompis ta med en flaska vodka? ;) Och sterila kompresser en masse?

Men ärligt talat - fråga doktorn. Det här låter väldigt konstigt.

Monet sa...

Kanske tycker man att det faktum att du får antibiotika räcker? Saltvattnet är nog bara för att hålla såret rent och så är det meningen att infektionen ska läka ut med antibiotikatillförsel.

Om jag vore du skulle jag faktiskt be dem om en bakterieodling om det inte redan gjorts för att kolla att du får antibiotika som tar kål på de bakterier du har i såret.

På Sös där min svärdotter föddde barn förra året underlät man detta och behandlade den ínfektion hon fick i samband med förlossningen med overksamt penicillin. Hon fick blodförgiftning och det höll på att gå riktigt illa. Hemskickad vid två tillfällen efter ett dygn!!

OneLessKidney sa...

Odling är på gång, svaret har bara inte kommit än (trligtvis i eftermiddag eller i morgon).

Såret ser och känns mycket bättre, så det går framåt...

ab sa...

Det verkar ju gå bra, men jag tycker också det verkar oförsiktigt att enbart lita på antibiotika. Både bälte och hängslen låter bäst när det är infektioner på gång.

Och de skulle inte ha skickat hem dig direkt, som de tydligen gör med alla nuförtiden. Själv fick jag barnsängsfeber efter min förlossning, och det tog ett par dagar innan den dök upp. (Det blev både sulfa och penicillin, och alla de andra fem mammorna försvann plötsligt ur min sjuksal.)

Elisabet. sa...

Ja, jag är ju bara vårdbiträde och pv litar inte det minsta på mitt goda omdöme i det fallet ..., så jag förlitar mig på Monet ,-)

Hade mamma varit i livet, hade jag ringt henne och hört mig för.

Är du hemma nu, eller ...?

OneLessKidney sa...

Nej, jag är kvar i åtminstone en dag till...